#########

click on icon for still images
######### #########

click on image for animations


Thanks to Estarose Wolfson who collaborated on various aspects of this project



manfred mohr: klangfarben
This new work-phase entitled "klangfarben" (2006-07), is based on the 11-d hypercube. The work itself consists of two square LCD screens, a computer and my own custom software. The structure of the 11-d hypercube contains a graphic repertoire of an unimaginable 40 Billion possible "diagonal-paths". (A diagonal is the connection between two opposite points in the structure of a hypercube. "Diagonal-paths" are all the combinatorial possibilities of connecting two such opposite points through the network of the 11-d hypercube passing through each dimension once). From this repertoire four sets of eleven diagonal-paths with three distinct line widths are chosen as basic elements for each work. Every time this screen work is switched on, one out of the four sets are randomly chosen. The right screen shows a graphic construct consisting of 2 to 10 diagonal paths rotating in slow motion and all colors change randomly every 10 seconds. Single diagonal-paths fade in or out during the color changes in a cyclic but random order so that the back most diagonal-path always moves to the front. The last image, before each color change, is sent from the right screen to the left screen and stays there until the following image is received 10 seconds later. The moving image on the right screen shows, so to speak, the making of a sign and the receiving left screen shows a fixed and therefore contemplative sign. Both screen-images should not be seen simultaneously but observed independently. The screens are therefore presented in a 90 degree angle to each other, so that the observer is encouraged to choose one or the other event. The underlying logic of this work is similar to the rules of "serial music" in which each element of a series of elements has to appear at least once before the series can be repeated. The reference to "klangfarben", refers to a composition technique of playing one musical note but constantly changing the instrument which plays that note. A subtle sound modulation or "klangfarbemelodie" appears because of the inherent differences in upper and lower frequencies which create the character of each musical instrument. The random modulation of colors on each diagonal-path render exactly that subtle quality to my work.
Diese neue Arbeitesphase, mit den Titel Klangfarben (2006-07), baut auf dem 11-d Hyperwürfel auf. Die Arbeit selbst besteht aus zwei quadratischen Bildschirmen, einem Computer und meiner eigenen Software. Die Struktur des 11-d Hyperwürfels beinhaltet ein unvorstellbar grosses, graphisches Repertoire von 40 Billionen möglichen "Diagonal-Wegen". (Eine Diagonale ist die Verbindung zwischen zwei sich gegenüber liegenden Punkten in die der Struktur des Hyperwürfels. "Diagonal-Wege" sind alle die kombinatorisch möglichen Verbindungswege zwischen zwei solchen sich gegenüber liegenden Punkten im Netzwerk des 11-d Hyperwürfels die je einmal durch jede Dimension führen). Für jede Arbeit werden aus diesem Repertoire vier Gruppen von je 11 Diagonal-Wegen mit drei verschiedenen Linien-Strichstärken, als Basiselemente ausgewählt. Bei jedem Einschalten der Bildschirm-Arbeit wird eine der vier Gruppen durch den Zufall ausgewählt. Auf dem rechten Bildschirm erscheint ein langsam rotierendes Graphik-Konstrukt, das zwischen 2 und 10 Diagonal-Wege enthält und alle 10 Sekunden in zufälliger Auswahl sämtliche Farben wechselt. Während des Farbwechsels blenden sich einzelne Diagonal-Wege zyklisch aber in zufälliger Reihe entweder ein oder aus, wobei immer der hinterste Diagonal-Weg nach vorne gebracht wird. Das letzte Bild vor jedem Farbwechsel, wird vom rechten Bildschirm zum linken Bildschirm gesendet und bleibt dort sichtbar, bis dann 10 Sekunden später das nächste Bild erscheint. Der rechte Bildschirm zeigt das sich bewegende Bild, sozusagen die Entstehung eines Zeichens und der linke Bildschirm zeigt ein stabiles, also mehr ein kontemplatives Bild. Beide Bildschirme sollten nicht simultan sonder unabhängig von einander betrachtet werden. Die Bildschirme sind daher im Winkel von 90 Grad zueinander angeordnet, sodass der Beobachter aufgefordert wird sich für das eine oder das andere Ereignis zu entscheiden. Die Logik dieser Arbeit hat Ähnlichkeit mit den Regeln aus der "Seriellen Musik", in der jedes Element in einer Reihe von Elementen mindestens einmal vorkommen muss, bevor die Reihe wiederholt werden kann. Die Referenz zu Klangfarben verweist auf eine Kompositionsregel in der eine einzige musikalische Note auf immer wechselnden Instrumenten gespielt wird. Aus den spezifischen Unterschieden von Ober- und Untertönen, die den Charakter eines jeden Musikinstrumentes ausmachen, entstehen subtile Klangmodulationen oder eben solche Klangfarbenmelodien. Die Zufallsmodulation der Farben auf jedem Diagonal-Weg gibt meiner Arbeit genau diese subtile Qualität.


#########
Installation view at Mueller-Roth Gallery, Stuttgart, 2007


© 2007 by Manfred Mohr

Publication:
Exhibition catalog / Ausstellungskatalog: Manfred Mohr, "klangfarben", Galerie Mueller-Roth, Stuttgart 2007



Computer animated screen works of "klangfarben", each one having it's own unique sub-structures, are in the following collections:

Museum Ritter, Sammlung Marli Hoppe-Ritter, Waldenbuch, Germany
Museum KUNSTWERK, Sammlung Alison und Peter Klein, Eberdingen-Nussdorf, Germany
Borusan Contemporary Art Collection, Perili Kösk Museum, Istanbul, Turkey

Private Collections in:
Cologne, Germany
Zürich, Switzerland